Konkurrence

Fiberalliancen arbejder for at styrke konkurrencen på og mellem digital infrastruktur, til gavn for borgere, virksomheder og samfundet som helhed.

Danmark kan ikke fastholde en international position som et land med den bedste digitale infrastruktur - og et varieret udbud af indhold - uden fokus på at fremme konkurrencen på markedet.

Der er derfor løbende behov for at få skabt klarhed over konkurrencesituationen og prisudviklingen på bredbånd i Danmark, baseret på fakta og analyser.

Fiberbranchen har derfor på eget initiativ fået analysevirksomheden Tefficient til at udarbejde en europæisk benchmark af priserne på fibernet.

Analysen viser, at de danske abonnementspriser på fibernet er lave i sammenligning med de EU-lande, vi normalt sammenligner os med. Det indikerer, at konkurrencen om de danske bredbåndskunder allerede er bedre end i mange andre lande.  

Fiberalliancen mener, at opgaven med at skabe overblik over konkurrencesituationen og prisudviklingen bør varetages af tele- og konkurrencemyndighederne, som fx Norge. Det vil gøre politikere og myndigheder i stand til løbende at tage stilling til, om politikken og konkurrencereguleringen virker efter hensigten.

Fibernet skaber konkurrence mellem infrastrukturer

Bredbåndsmarkedet er inde i en dynamisk udvikling præget af stigende konkurrence. I takt med, at der udrulles stadigt mere fibernetinfrastruktur i Danmark skærpes den infrastrukturbaserede konkurrence mellem ny og eksisterende digital infrastruktur.

Fiberalliancen arbejder for at sikre størst mulig konkurrence på digital infrastruktur, da denne udvikling giver borgere og virksomheder størst valgfrihed.

Konkurrence på fibernettene skaber konkurrence mellem indholdsleverandører

De fleste danske energi- og fibernetkoncerner har allerede åbnet deres respektive fibernet op for engrosadgang for indholdsleverandører. Det skaber tjenestebaseret konkurrence og giver forbrugerne frihed til at vælge mellem tv -og fiberabonnementer fra forskellige leverandører på ét og samme fibernet.

Der er i dag en række brancheplatforme, som tilbyder samarbejdsmodeller og standardiserede it-løsninger, som gør det nemt for indholdsleverandører og fibernetejere at samarbejde.

De fleste fibernet er i dag åbne for konkurrence ved brug af disse  brancheplatforme. Der er indgået flere end 40 kommercielle samarbejdsaftaler mellem indholdsleverandører og fibernetejere – og der kommer løbende flere til.